چاپ        ارسال به دوست

هوشمندسازی یکی از مولفه‌های حمکرانی نوین است/ سامانه شفافیت فروشگاهی، سامانه تولید و تجارت را تکمیل می‌کند
وزیر صمت:

هوشمندسازی یکی از مولفه‌های حمکرانی نوین است/ سامانه شفافیت فروشگاهی، سامانه تولید و تجارت را تکمیل می‌کند

وزیر صمت مطرح کرد؛

هوشمندسازی یکی از مولفه‌های حمکرانی نوین است/ سامانه شفافیت فروشگاهی، سامانه تولید و تجارت را تکمیل می‌کند

وزیر صمت با بیان اینکه سامانه شفافیت فروشگاهی تکمیل کننده سامانه تولید و تجارت است، گفت: هوشمندسازی یکی از مولفه‌های حمکرانی نوین است.

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا) به نقل از شاتا، «سیدرضا فاطمی‌امین» وزیر صمت در نشست پایش پیشرفت سامانه شفافیت فروشگاهی، ضمن بیان مطلب فوق گفت: کلیدواژه‌ای که 18 ماه گذشته و در وزارت صمت روی آن تاکید داریم، حکمرانی نوین است زیرا معتقدیم ظرفیت‌های مردم، شرکت‌ها و کسب و کارهای ایران بسیار فراتر از آنچیزی است که امروز به‌عنوان خروجی قابل مشاهده است.

وی با طرح این پرسش که چرا خروجی مطلوب قابل مشاهده نیست؟، افزود: شیوه حکمرانی‌مان به‌شکلی است که برای ظرفیت‌های بازدارندگی داشته و مانع ایجاد کرده تا پیشبرندگی آنها از بین برود اما با اصلاح نظام حکمرانی، استعداد و توانمندی جهشی سریع خواهد داشت.

بارگزاری دو برنامه مهار تورم و رشد تولید در سامانه جمع‌سپاری

وزیر صمت با بیان اینکه سامانه جمع سپاری یکی از ابعاد حکمرانی نوین است، اضافه کرد: در ابتدای راه‌اندازی این سامانه، دو برنامه مهار تورم و رشد تولید را در یک فضای جمع‌سپاری فعال کردیم تا از نظرات تمامی محققان، کارشناسان، فعالان اقتصادی و ... که مستقیم با ما ارتباط دارند یا ندارد، بهره‌مند شویم. همچنین اگر در وزارت، پنج دستورالعمل مهم داشته باشیم، یکی از آنها در حوزه معادن است که این دستورالعمل هم به اشتراک گذاشته شد تا توسط صاحب نظران نقد شود.

هوشمندسازی یکی از مولفه‌های حمکرانی نوین است

وی با بیان اینکه نشست امروز یک بعد و مولفه دیگر از حمکرانی نوین است که به آن هوشمندسازی هم گفته می‌شود، ادامه داد: تصور اشتباهی در مورد مفهوم اصطلاح دولت الکترونیکی یا دولت هوشمند است، یعنی اگر داخل سازمان را الکترونیکی کنیم، مثلا مدیریت پروژه‌ها با نرم‌افزارمدیریت پروژه انجام شود یا فرآیندهای داخلی را الکترونیکی کنیم، دولت الکترونیکی خواهد بود، درحالیکه اصل دولت الکترونیکی یا حاکمیت هوشمند این است که بخش تحت مدیریت هم الکترونیکی شود.

فاطمی‌امین با بیان اینکه اگر داخل وزارتخانه الکترونیکی شود اما بخش صنعت، معدن و تجارت با سبک قدیمی پیگیری شود، تنها کارهای خودمان را بهتر و سریعتر انجام داده اما اصلاح و تحولی در ساختار و سازوکارها رقم نمی‌خورد، اضافه کرد: وقتی می‌گوئیم به حکمرانی نوین توجه کرده و یکی از مولفه‌های آن را دولت هوشمند می‌دانیم، بدان معنا بوده که دولت هوشمند در حد در یک سازمان الکترونیکی تعریف نکرده، بلکه هدف‌مان این است که سازوکارهایی در بخش صنعت، معدن و تجارت مستقر شده و مستقل از سیستم‌ها و سازوکارهای وزارتخانه بهبود پیدا کرده و هوشمند شوند.


سامانه شفافیت فروشگاهی تکمیل کننده سامانه تولید و تجارت

وی در ادامه تاکید کرد: اقدامی که به‌عنوان سبدی از پروژه‌های شفاف‌سازی فروش ارائه شده، تکمیل کننده سامانه جامع تجارت است که امروز توسعه یافته و به‌عنوان سامانه تولید و تجارت فعالیت می‌کند.

وزیر صمت با اشاره به اینکه سامانه جامع تجارت تا جایی پیش رفته و قطع می‌شود، تاکید کرد: در این سامانه و در موضوع واردات، بحث ثبت‌سفارش، انبارها، تولید و پخش وجود دارد و بعد از آن قطع می‌شود، به‌همین دلیل میزان ورود خام محصول، میزان تولید آن و میزان تحویل آن به شرکت پخش کاملا شفاف است اما انتهای زنجیره متصل نبوده و داده‌های قبلی دیگر خیلی قابل استفاده نیست زیرا مشخص شدن میزان تولید خوب است اما موجودی‌ها و قیمت‌ها، در بازار در آن مشخص نیست.

قابل ارزیابی شدن حلقه انتهایی پروژه فروش

وی با بیان اینکه سامانه شفافیت فروشگاهی حلقه انتهایی و تکمیل کننده سامانه جامع تجارت (سامانه تولید و تجارت) است، خاطرنشان کرد: وقتی انتهای پروژه فروش شفاف و قابل ارزیابی شود، داده‌های حلقه‌ها و بخش‌های قبلی قابل استفاده می‌شود.

فاطمی‌امین در این خصوص اضافه کرد: خارج از این سامانه همکاران وزارت صمت در سراسر کشور، هر روز حداکثر قیمت 100 قلم کالا را اعلام و میانگین کشوری بدست می‌آید که این استعلام قیمت‌ها حالت مراجعه‌ای داشته و هم از نظر قیمت دقیق نبوده و محدود است زیرا نمی‌توان به‌فرض روزانه قیمت یک میلیون کالا را ارزیابی کرد. در این سامانه فروشگاهی اما در زمان خرید، تمام اطلاعات مبلغ، مقدار و کالا در پایان روز برای سامانه ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر 9600 فروشگاه به این سامانه متصل هستند، اضافه کرد: این سامانه دو کارکرد دارد. ابتدا اینکه موجودی‌ها را مشخص می‌کند یعنی از میزان کالایی که تحویل فروشنده داده شده، چه تعدادی فروخته شده و چه تعدادی باقیمانده است و مهمتر اینکه به چه قیمتی فروخته شده است. در نهایت نیاز به خوداظهاری و مشکلات بعد از آن را ندارد و در نهایت اطلاعات کاملی از پرداخت در اختیارمان قرار می‌گیرد.

مشخص شدن فرآیند و الگوی خرید

وزیر صمت با بیان اینکه کارکرد دوم آن، این است که فرآیند و الگوی خرید را مشخص می‌کند، یادآور شد: این سامانه کلان داده‌هایی را در اختیارمان قرار می‌دهد که تحلیل‌های بسیاری از آن خصوصا در رفتارهای مصرفی بدست می‌آید. به‌طور مثال اگر قیمت کالایی افزایش پیدا می‌کند، تقاضای آن روی سایر کالاها چه تغییری ایجاد می‌کند. این سامانه علاوه بر اینکه در وهله اول کمک می‌کند که میزان فروش، قیمت‌ها و موجودی‌ها، به شکل دقیق و غیر قابل انکار در اختیارمان قرار بگیرد، کلان داده‌هایی را برای‌مان ایجاد می‌کند که بتوان براساس آن بازار را به شکل دقیق تحلیل کرد.

سازوکارهایی برای شفافیت در بازار فروش خودرو دسته دوم

وی در ادامه در خصوص فروش خودرو دسته دوم، با بیان اینکه دو سازوکار باید اجرایی شود تا معاملات در بازار فروش خودرو دسته دوم شفاف شود، اظهار کرد: چند سال قبل مصوبه‌ای در هیات وزیران تائید شد که جزو معدود مصوبه‌هایی است که آئین‌نامه هیات دولت بوده و مصوبه قوه قضائیه را هم دریافت کرده است. براساس این مصوبه، راهبر ملزم است برای شماره‌گذاری خودروها، از سامانه جامع تجارت استعلام بگیرد.

فاطمی‌امین با بیان اینکه سامانه جامع تجارت، سامانه خرید و فروش خودرو نیست، ادامه داد: در این رابطه، هماهنگی‌هایی در سال گذشته با راهبر انجام شده و اخیرا هم مکاتبه‌ای در حال انجام است که راهبر این الزام مقرراتی را اجرایی کند.

وی افزود: موضوع دوم این است که مالیات عایدی سرمایه، در دستورکار مجلس قراردارد که امیدواریم این مالیات در اسرع وقت مصوب و ابلاغ زیرا با اجرای این قانون، معاملات مکرر، واسطه‌گری و دلالی‌های سوداگرانه حذف می‌شود که بستر اجرای آن سکوهای معاملات خودرو که از طریق مرکز توسعه تجارت الکترونیکی احراز صلاحیت می‌شوند، مبنای اجرای آن قانون خواهند شد.

مدیریت التهابات در بازار خودرو

وزیر صمت در ادامه تاکید کرد: از یک سو می‌بایست مصوباتی که جهت الزام شماره‌گذاری برای استعلام از سامانه جامع تجارت است، عملیاتی شود و از سوی دیگر سازوکارهایی که مجموعه راهبر برای معاملات ایجاد کرده‌اند، به سامانه متصل شوند تا به محض ابلاغ قانون، آن را اجرا کرده و التهابات در بازار خودرو را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه وقتی یک آگهی برای فروش خودرو با قیمت خاص ارائه می‌شود اما مشخص نیست که فرد مالک خودرو هست یا نیست، اظهار کرد: برای انجام یک معامله، گام نخست این است که احراز مالکیت و اصالت آگهی مشخص شود و گام دوم این است وقتی معامله انجام شد، معلوم شود که با قیمت اعلام شده در آگهی، خرید و فروش انجام شده یا خیر، که تضمینی برای کاهش التهاب در بازار خودرو است.

خرید اعتباری، به اقتصاد خانواده‌ها کمک می‌کند

فاطمی‌امین در ادامه با بیان اینکه در بسیاری از کشورها معاملات با کارت اعتباری انجام می‌شود، یادآور شد: در ایران استفاده از کارت اعتباری به‌صورت محدود انجام می‌شود؛ یعنی فرد ابتدا خرید کرده و سپس پرداخت کند. خرید اعتباری دو روش دارد که ابتدا روش بانکی است که با تعامل ایجاد شده با بانک‌ها، خرید با کارت اعتباری را افزایش دهند. روش دیگر فناوری‌های مالی است و شرکتی مانند کیپا ارائه می‌دهد که پس از تعامل با فروشگاه‌ها و تولیدکنندگان، امکان فروش اقساطی را فراهم می‌کنند. این اقدام، یکی از نکات مهم برای کمک به اقتصاد خانواده‌ها و طراز کردن مصارف آنها در طول ماه با خرید اقساطی است.

فرهنگ‌سازی در این حوزه، رسالت خبرنگارن است

وی با بیان اینکه فعالیت سامانه شفافیت فروشگاهی آغاز شده، اضافه کرد: باید برای این فعالیت به‌نوعی فرهنگ‌سازی شده و مطالبه آن ایجاد شود؛ یعنی این دیدگاه‌ها که به سمت حکمرانی هوشمند برویم، نظارت هوشمند داشته باشیم و در نهایت این فعالیت‌ها توسط کسب و کارهای بخش خصوصی این اقدامات انجام شود، بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد تا در نهایت با گسترش این سامانه با همکاری دولت و بخش خصوصی، از نتایج این طرح بهره کامل برده شود.


شفافیت در سامانه شفافیت فروشگاهی، یکی از مهمترین راه‌ حل‌های مهار تورم

وزیر صمت این مساله را یکی از مهمترین راه‌ حل‌های مهار تورم برشمرد و تاکید کرد: اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق، ادبیات‌سازی و گفتمان‌سازی در این حوزه رسالت خبرنگاران است تا فعالیت هرچه بهتر بیشتر این پروژه تسهیل شود. طبق آمار اعلام شده در مورد لاستیک، در یک ماه اخیر 340 فروشگاه متصل شده‌اند اما لازم است که این تعداد به 10 هزار فروشگاه برسد. این اتفاق نیاز به اطلاع‌رسانی این رویکرد توسط رسانه‌ها در جامعه داشته تا کار اجرای پروژه تسهیل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که مردم چگونه از قیمت دقیق کالا اطلاع پیدا کنند، اظهار کرد: در مورد اینکه قیمت کالا به شکل درست به مصرف کننده ارائه می‌شود، دو روش منفعلانه و فعالانه وجود دارد. در روش منفعلانه، فرد پس از بررسی بازار و سایت‌های مختلف، کالای مورد نظرش را خریداری می‌کند اما بعد از خرید متوجه گران‌فروشی می‌شود. در این زمینه فرد با 124 تماس می‌گیرد و فردای آن روز، این شکایت توسط همکاران با حضور در محل فروشگاه و بررسی مستندات، مشخص می‌شود که این کالا گران فروخته شده یا نه که روشی منفعلانه است.

فاطمی‌امین با بیان اینکه در سامانه شفافیت فروشگاهی، با روش فعالانه قیمت فروش کالاها بررسی می‌شود، خاطرنشان کرد: در پایان هر روز، قیمت و تعداد فروش هر محصول در هر فروشگاه، براساس قیمت‌های مجاز در این سامانه بررسی می‌شود و اگر گران‌فروشی انجام شود، به دلیل اینکه فروش مبتنی بر پرداختی بوده، قابل انکار نیست و با متخلف برخورد می‌شود.

در این سامانه، خریدار دغدغه گران خریدن را ندارد

وی با بیان اینکه در حالت منفعلانه تمامی مسئولیت گران نخریدن برعهده خریدار است، اضافه کرد: در رویکرد فعالانه، خریدار با خیال راحت خریداری می‌کند و اگر گران‌فروشی انجام شده باشد، از سوی حاکمیت پیگیری و نتیجه به فرد اعلام می‌شود. پس باید گفت، این سامانه، حالت خود کنترلی دارد و احتمال تخلف توسط فروشندگان در آن به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وزیر صمت با بیان اینکه به‌طور مثال 20 هزار فروشگاه موبایل در کشور است که تا دو ماه آینده 5 هزار فروشگاه به سامانه شفافیت فروشگاهی متصل می‌شوند، گفت: در این سازکار، خریدار دغدغه گران خریدن از این فروشگاه‌ها را ندارد زیرا قبل از متوجه شدن خریدار، حاکمیت متوجه گران‌فروشی شده و آن را پیگیری و با متخلف برخورد می‌شود.


١٦:٥٤ - چهارشنبه ٣٠ فروردين ١٤٠٢    /    شماره : ٥٨١    /    تعداد نمایش : ٢٣٣٣